Vinkkejä artikkelin otsikointiin

Monella kirjoittajalla uuden viestin tai artikkelin kirjoittaminen alkaa otsikosta – joskus taas sopivaa otsikkoa ei tunnu keksivän millään.

Tässä muutama vinkki, miksi oikeanlaisen otsikon kirjoittamiseen kannattaa käyttää aikaa.

1. Kiinnitä huomio

Kerro lukijalle, miksi kirjoituksesi koskettaa häntä. Kirjoitatko tarjouksesta, tietystä tuotteesta tai vaikkapa uudesta palvelusta? Tuo asia esille jo otsikossa. Mieti vaikkapa omaa sähköpostilaatikkoasi – otsikot ja mainosviestit, jotka kiinnittävät huomiosi ensimmäisenä, tulevat yleensä avatuiksikin. Kerro esimerkiksi tarjouksesta, alennuksesta tai kohderyhmästä jo otsikossa. Otsikko ”Kaupungin x liikkeissämme kevään vaatepoistot -20%” herättää varmasti lukijan huomion paremmin kuin pelkkä ”Vaatepoistoja -20%”. Älä kuitenkaan käytä suuria kirjaimia koko otsikossa – se antaa otsikostasi epäammattimaisen kuvan.
Kokeile myös rohkeasti! Voit esimerkiksi kirjoittaa otsikon tuotetestin voittajasta kysymyksen muotoon.

2. Muista hakukoneet

Ihminen lukee otsikkosi eri tavalla kuin hakukoneen robottilukija – siitä huolimatta myös automaatit olisi syytä ottaa huomioon hyvässä otsikossa. Otsikko on yksi tärkeimpiä elementtejä sivulla myös hakukoneen mielestä. Jos siis kirjoitat nimenomaan Etelä-Pohjanmaan alueella tarjottavasta palvelusta, muista tuoda se myös otsikossa esille. Kun asiakkaasi tällöin hakevat esimerkiksi ”siivouspalvelu etelä-pohjanmaa” tai ”siivouspalvelu Seinäjoki”, hakukone tarjoilee heille niitä artikkeleita, jotka se olettaa parhaiten hakijan kysymykseen vastaavan. Jos taas Vaasalainen yritys tarjoaa verkkokaupassaan tuotteita, se kannattaa ehdottomasti tuoda esille. ”Philips-energiansäästölamput kätevästi verkosta ilman toimituskuluja” vastaa jo moneen hakujaa arveluttavaan kysymykseen jo hakutulossivulla.

3. Tiivistä

Tämäkin on tärkeä vinkki! Kun lukijan huomio on kiinnitetty, tärkeintä on saada otsikoita silmäilevälle lukijalle nopeasti käsitys siitä että artikkelista löytyy vastaus juuri hänen kysymykseensä tai tarpeeseensa. Älä siis luettele kaikkia edustamiasi tuotteita tai asioita otsikossa, vaan tee napakka, selkeä esitys vaikkapa vain yhdestä tuotteesta, tuoterymästä tai palvelusta. Usean asian survomisen sijaan, keskity artikkelissasi yhteen asiaan kerrallaan. Tee sen jälkeen toinen artikkeli toisesta tuotteesta – tämä vastaa taas toisen asiakkaan tarpeeseen!

T. VerkkoIlpo

photo-1416339684178-3a239570f315

Lähetä kommentti

  • (ei julkaista)

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>